Thursday, May 03, 2007

I Lars Ohlys förrvirrade värld.



Något jag reagerade över, och många med mig, var vänsterns partiledare Lars Ohlys osmakliga påhopp på Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson, i debatten mot Mona Sahlin. Ord som quisling, fascist, landsförrädare, rasist, odemokratisk, mörka krafter ur avgrunden..duggade tätt, när Ohly skulle kommentera debatten. Att en man, som Ohly, som bevisligen har uppenbara problem med demokratibegreppet, kan uttala sig på det viset, är en smula förvånande, men icke desto mindre väntat.

Här följer ett litet axplock över vad Lars Ohly har sagt genom åren:

"Marxism-leninismen är ett bra, riktigt och viktigt begrepp".

"Inskränkningar i demokratiska fri- och rättigheter kan användas i arbetarklassens intresse".

"Vi får aldrig acceptera ett demokratibegrepp som står höjt över klasskampen".

"Det kan vara så att inskränkningar av de demokratiska fri- och rättigheterna är den enda möjligheten för arbetarklassen att slå vakt om den största demokratiska reformen vi känner till- avskaffandet av utsugningen och kapitalismen".

"Kuba är ett fantastiskt exempel på hur man under mycket fattiga förhållanden kan uppnå folkligt deltagande och ekonomisk rättvisa".

"Marxism-leninismen är vårt värdefullaste instrument när vi försöker nå en framgångslinje i vårt dagliga politiska arbete".

"Jag är kommunist och demokrat".

"Jag har ett lik i garderoben. Jag var nämligen medlem i folkpartiets ungdomsförbund en gång i tiden. Det tycker jag är mycket svårare att försvara, än att jag idag kallar mig kommunist".

1 Comments:

At 11:01 AM, Blogger Erik said...

Lars Ohly - Kommunist, antidemokrat... och fickrunkare.

http://www.youtube.com/watch?v=0UGnfIBNdBI

 

Post a Comment

<< Home