Monday, May 15, 2006

Matbrickor och skolmat

En het potatis här i Varberg är matbrickornas vara eller inte vara. Brickorna togs bort förra året med undantag av en skola. Några elever har gjort en enkätundersökning och resultatet var solklart..matbrickorna tillbaka!
Sverigedemokraterna Varberg tänker arbeta stenhårt för att matbrickorna återinförs i skolorna. Som det ser ut nu, upplever flertalet elever, att det blir kladdigt och äckligt på borden, eftersom personalen inte hinner med att torka av dessa.
Ett annat problem är att det blir onödigt mycket springande i matsalen, när det ska hämtas smörgåsar, salladstallrikar, bestick mm. Alla vill väl vi ha lugn och ro när vi äter?

Med två barn själv gåendes i skolan hör jag ofta hur det klagas på skolmaten. Jag har ofta viftat bort dessa kommentarer med att: "Så illa kan det väl inte vara?" Men, tyvärr, så illa är det. Som förälder har man den möjligheten att man kan besöka skolmatsalen och äta där. Jag har gjort detta vid ett flertal gånger, och inte är det några smaksensationer som serveras. Om jag inte missminner mig, får en portion mat kosta ca 4 kr. Vad får man för 4 kr? Inte mycket..
Skolan är en arbetsplats, och arbetar man, behöver man bra och näringsriktig mat, och det kan man omöjligen få för fyra futtiga riksdaler. Är inte våra elever värda mer?

Jag står med på Sverigedemokraternas kommunlista i Varberg, och kommer att lägga ner all min energi på att matbrickorna återinförs och att kvalitén på det som serveras höjs. Mat ska få kosta!

2 Comments:

At 1:01 PM, Blogger Erik said...

Mycket bra artikel Jörgen. Med din tillåtelse vill jag lägga upp den på sd-varbetgs sajt.

 
At 1:09 PM, Blogger jörgen said...

Det är fritt fram Erik!

 

Post a Comment

<< Home