Thursday, April 13, 2006

Flugfiske som hobby


Att fiska är oerhört avkopplande och skönt. När man har haft en riktigt jobbig vecka på arbetet, så är det så befriande att få packa ned sina fiskepinaler, och bara sticka iväg.

Jag har alltid extra hög puls vid den här tiden på året. Nu när våren nalkas, och det snart är flufiskepremiär. Att få komma ut i vår otroligt vackra natur som vi ju har här i Sverige.

Jag började som så många andra, med att meta när jag var mindre. Gick raskt över till spinnfiske, för att slutligen syssla med det absolut roligaste av allt..flugfiske. För den oinvigde kan det se en aning svårt ut. Och visst, det tar sin lilla tid att bli en god kastare. Jag lyckades lura med min fru en gång, men det var nog både den första och sista gången. Hon tröttnade snabbt, när inte kasttekniken satt som den skulle.
En absolut fullgod kastare blir du nästan aldrig, och just det tycker jag är tjusningen. Man lär sig hela tiden, och det anser jag stimulerande. Vissa dagar stämmer allt till 100%, för att nästa gång inte funka fullt så bra.

Är det viktigt att få fisk kanske ni undrar? I början var det så, men allteftersom mindre viktigt.
En liten episod utspelade sig för något år sedan..Jag och min ständige fiskekompis hade tagit med en arbetskamrat på flugfiske. Han hade minsann flugfiskat mycket, enligt egen utsago. Jag säger bara hmm..tekniken var väl inte bländande. Han kammade noll, min fiskekompis fick 2,och jag själv fick 4. Den förstnämnde blev mer och mer frustrerad och slängde till slut sitt spö i backen. Han vandrade moloket fram till mig, sträckte fram handen, och sa: "Grattis, du vann". Han såg alltså det hela som en tävling, och hur mycket jag än försökte förklara för honom,att vi är bara ute för att umgås och ha trevligt tillsammans, så köpte han inte det.
Ska för övrigt tillägga,att den killen kommer inte att vara med någon mer gång.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home