Saturday, December 15, 2007

Mer om hederskultur

Ett tips från min partikamrat Erik Hellsborn, gjorde att jag kikade in på Expos hemsida. För ett tag sedan skrev jag ett blogginlägg som handlade om att den sk hederskulturen grundar sig i islam. Nu presenterar tydligen Expo bloggar, som är kritiska till islam. Man piskar upp stämningen, och använder bla en rubrik som lyder: "Så sprids den den svenska islamofobin".
Islamofob eller inte...men kopplingen är för mig solklar, och då tycker jag det är självklart att kritisera länder, som mer eller mindre degraderar kvinnor, och där hedersrelaterat våld förekommer.
På Amnestys hemsida skriver man: "De flesta hedersmord begås i muslimska länder".
Nedan följer ett litet axplock av länder, där hedersrelaterat våld är mycket vanligt.

* Jemen- Bekänner sig till islam (shia 50% och sunni 50%)

* Jordanien- Islam är största religionen.

* Libanon- Har inte haft någon folkräkning sedan 1932. Vid detta året uppgick de kristnas andel till 51,3% och muslimer och druser till 48,3 %.

* Syrien- Största religionen är islam.

* Turkiet- Över 98% är muslimer.

* Marocko- Majoriteten av befolkningen är muslimer.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home